söndag 25 augusti 2013

Hortensia och rönnbär

Finns det något roligare än att göra kransar.........
Att få gå ut och samla sådant man tycker är vackert och sedan göra en krans av detta. 
Finns inga normer eller riktlinjer för hur en krans ska se ut - utan man gör som man känner för - ena gången blir det en spretig krans  (min favorit) nästa gång blir det en mera "strikt"...

Här är en krans tillverkad av hortensia - själva rundeln är tillverkad av ståltråd och sedan klipper man hortensiablomman i små buketter som man sätter fast med ståltråd - buketterna sätter man tätt intill varandra - tänk också på att inte dra åt ståltråden för hårt runt buketten eftersom skaften då kan brytas av.




så här blev kransen - en hortensiakrans i höstens vackra färger 



Gjorde också en krans av rönnbär - den lite "spretiga" sorten
I år är det massor av rönnbär på träden och förr i tiden var detta 
ett tecken på att det skulle bli en "vargavinter" enligt Bondepraktikan!

På samma sätt som man gjorde hortensiakransen har man en stomme av ståltråd
och klipper små "buketter" av rönnbär 



jag valde att klippa bort bladen - här sätter man också buketterna tätt tillsammans
för när rönnbären torkar krymper de - jag valde att inte fylla hela kransen eftersom 
jag tycker den rostiga stommen är så vacker till rönnbärens röda färg - i stället 
valde jag att lägga fokus på att binda fast extra mycket rönnbär på kransens
nederdel och sedan fäste jag kransen i en bit armeringsjärn


(Inger Tidlösa)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar